HomeWebinar: Leercultuur in EuropaCampagne Leren op de werkvloer levert aardig wa...

Campagne Leren op de werkvloer levert aardig wat op

Campagne Leren op de werkvloer levert aardig wat op

Leren en cultuur, twee begrippen die een ondernemer niet snel zal combineren tot iets waarmee je in je bedrijf aan de slag moet. Klinkt toch wat abstract. Dat besef leeft inmiddels ook bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en daarom start op 22 juli  2024 de campagne ‘Leren op de werkvloer levert aardig wat op’. Een bewustwordingscampagne met alledaagse voorbeelden van leermomenten tijdens het werk.

Waarom zo’n campagne nodig is hoorden we tijdens een webinar op 16 juli. Annemiek Wortman, hoofd loopbaan en ontwikkeling bij het ministerie van SZW en Sander Vastbinder, trekker van het programma Leercultuur bij datzelfde ministerie lichtten de beweegredenen erachter toe. Annemiek Wortman: “We willen dat leren op het werk vanzelfsprekend wordt. Vaak wordt er bij leren aan scholing gedacht, aan zware trajecten, terwijl we weten dat je het meeste leert tijdens het werken zelf. En we willen mkb-bedrijven leren hoe je dat in de praktijk kunt aanpakken.”

Waarom zou je dat als overheid willen stimuleren?

In Nederland investeren werkgevers jaarlijks zo’n 4 miljard euro in scholing. Is dat niet voldoende? Annemiek: “Nederland doet het goed. Maar we zien dat sommige groepen achter blijven: flexwerkers, mensen met een praktische opleiding, oudere medewerkers in het mkb. Voor die groepen ziet de overheid een rol om daarin te ondersteunen. Noodzakelijk, gezien de snelle ontwikkelingen in de maatschappij. Dat zo’n overheidsstimulans werkt zien we bijvoorbeeld aan het succesvolle resultaat van de SLIM-regeling.”

Alle campagne-uitingen leiden naar een quickscan, wat is dat?

Sander Vastbinder: “In het kort: een beknopte vragenlijst die een ondernemer op de website mijnleercultuur.nl kan invullen en hem of haar een beeld oplevert van de leercultuur in de organisatie. Een rapportage geeft persoonlijke tips en uitleg voor vervolgstappen en laat ook zien hoe de leercultuur van de ondernemer zich verhoudt tot andere mkb’ers in dezelfde sector.” 

Informeel leren tastbaar maken

Mariska de Jonge, strategisch communicatie-adviseur bij het ministerie van SZW ging vervolgens dieper in op de visuele uitwerking van de campagne. “Informeel leren komt het meest voor in organisaties maar is ondergewaardeerd. Via aansprekende voorbeelden proberen we de kracht ervan tastbaar te maken: door meekijkmomenten, nabesprekingen of zo-kan-het-ook-momenten in beeld te brengen.”

De verscheidenheid aan initiatieven die zich al inzetten om een leercultuur in het mkb te stimuleren hoopt het ministerie te bundelen in een koepelthema ‘Vandaag gedaan, vandaag geleerd”. Mariska: “Door actief te zijn onder dezelfde vlag kunnen we elkaar versterken.”

Hoe kunnen andere partijen bijdragen aan de campagne?

Mariska: “Vanaf 22 juli zijn op de website campagnetoolkit.nl de campagnematerialen beschikbaar. Alle fondsen, branches, bonden en werkgevers- en werknemersverenigingen kunnen daar gebruik van maken.”

Katapult ondersteunt deze campagne: je vindt op deze website handvatten, tips en tools waar je direct mee aan de slag kunt als je de Quickscan hebt ingevuld.

Het webinar terugkijken kan hier De vragen die tijdens het webinar gesteld werden in de chat hebben we verzameld in dit document.

Bron: https://mijnleercultuur.wijzijnkatapult.nl/mijnleercultuur/actueel/campagne-leren-op-de-werkvloer-levert-aardig-wat-op-gaat-bewustzijn-bij-het-mkb-stimuleren/

Publieksacademie LLO is initiatief van:
© 2024 Publieksacademie LLO